single album
“Andetag”
About this CD
Nutida romantisk musik för kör och instrument av Bo Hansson
S:t Jacobs Kammarkör
Lena Willemark
Bo Hansson, gitarr
Nilsgunnar Palm, kontrabas
Dirigent – Gary Graden
Inspelad i Radiohuset den 26-28+31 januari samt den 3 mars 1990.
Proprius PRCD9026 (1990)
Bo Hanssons kompositioner för kör och instrumentalister till texter av bland andra Barbro Lindgren och Pär Lagerkvist. Här hörs S:t Jacobs Kammarkör under Gary Graden. Som solist medverkar Lena Willemark, samt Bo Hansson – gitarr och altgitarr, Nilsgunnar Palm – kontrabas, Bernt Lysell och Bo Söderström – violin, Hans Lindström – viola, Lena Thyregård – cello, Jonas Stadling – congas, Malou Meilink – blockflöjt och Ann Östling – traversflöjt.
1. Längst inne i mitt huvud (Deep within my Heart)
2. Nu löser solen sitt blonda hår (The Sun is Now Letting Down Her Blond Hair)
3. Solen hetnar och havet slår (The Sun is Getting Hot…)
4. I. Lamer end adh Laima II. Och bortom alla ord
5. Fullmåne
6. Minnenas fågelsträck (The Memories’ Flight of Birds)
7. Som ett blommande mandelträd (Like an Almond-Tree in Bloom)
8. I hjärtats blomsterdalar (In the Flowering Valley of the Heart)
9. Nattens sista dröm (The Night’s Last Dream)
10. Din sol går upp
11. Ute blåser sommarvind (Summer Breeze)
12. Badoia
13. Havet låter på ett särskilt satt (The Ocean Sounds a Certain Way)
14. Snubbla på tröskeln (Stumble on the Threshold)
15. Natten (The Night)
16. Kärlekens visa (Love’s Song)
Göteborgs-posten 16 nov 1990
Bo Hansson är en ganska anonym visskapare, men han har en lätt identifierbar stil, melodisk, harmonisk och kanske också tempomässigt. Nästan alla hans låtar går i ett lugnt, måttfullt tempo.
Den som – i likhet med mig – skarpt gillar Skogsviol och flöjts stil och arr, gillar säkert också musiken på den här skivan. Må så vara att spelar man de sexton styckena alla i en följd, kan det bli en smula enahanda. Bo Hansson som har gitarr som sitt instrument, har mycket riktigt varit en av “ledamöterna” i gruppen Skogsviol och flöjt. Han slår an sin gitarr på liknande sätt här, fast sånggruppen nu vuxit till kör. Och fundamentet med en riktig kontrabas – ingen el-bas alltså – återfinns också här i snart sagt varje låt. Vilket känns gott. Bo Hansson har inte bara komponerat all musiken, så när som på 35 sekunder folkmelodi på dalmål och den musik som Alice Tegnér satt till Hedborns Ute blåser sommarvind. Han svarar också för alla arrangemang, därav enhetligheten, och frågan är om han inte artigt nog är som allra läckrast just i Tegnérsången. Bo Hansson har dessutom skrivit orden till Nattens sista dröm och – fast där är det mera ordlek än dikt – i Badoia. Många texter har annars Barbro Lindgren skrivit. Man hittar ofta melodiska fraser som mer eller mindre ordagrant lånats av andra, äldre mästare, Lille Bror Söderlund, Giordano (Caro mio ben) m fl. och harmoniskt begagnar sig Bo Hansson med förkärlek av den mall som Det var en lördagaften blidar.
Lena Willemark är inne nu, riksspelman med kvaliteter som täcker även andra mer “seriösa” genrer och utan de irriterande manér som varit på modet under 70- och 80-talet när det gäller att sjunga i folkton. I Ute blåser sommarvind sjunger en av körens egna unga sopraner, Camilla Karlson solo – betagande! I den avslutande Kärlekens visa (som några andra av visorna en tonsättning av Pär Lagerkvisttext) sjungs också fint solo av en annan korist, Lena Espmark. Kören är den som för tio år sen bildades under namnet S:t Jacobs ungdomskör, men som från i år kallar sig S:t Jacobs kammarkör. Den är utmärkt och har fortfarande en ungdomlig fräsch klang.
P-G Bergfors
Nordvästra skånes tidningar
Det är sannerligen inte varje dag det ges ut skivor med ny körmusik. Andetag hör till fåtalet. Gitarristen och kompositören Bo Hansson har tonsatt dikter och texter av i huvudsak Pär Lagerkvist och Barbro Lindgren. Resultatet har blivit en mycket finstämd skiva, med mycket vacker körsång och musik. Sångerskan och folkmusikern Lena Willemark bryter av körsången med några solo-framträdanden. Bo Hansson har även lagt in två instrumentala stycken men det är framförallt de vackra körarrangemangen som imponerar. S:t Jacobs ledare Gary Graden har fått sin kör att tolka musiken mycket bra. En av de verkliga pärlorna är Pär Lagerkvists “I hjärtats blomsterdalar”. Oerhört vacker och gripande.
Cay-Ove Högberg